3Knyt en kärring

Sjömän har tråkigt. I varje fall när de är ute på långa resor och stormarna vägrar att blåsa. Då ägnar de sig åt att förfina knopandets ädla konster och knyta sina knutar extra avancerat. De gör fendrar i makramé hittar på praktiskt omöjliga knopar att fylla ut dyra handböcker med.

Varför kan man inte bara trassla in repet i bryggan när man lägger till, frågade en förvånansvärt kritisk nybliven sjökvinna.

Svaret är faktiskt två svar: Det är viktigt att förtöjningen håller, så att man inte vaknar mitt i natten långt drivande ute på Kanholmsfjärden. Men ännu viktigare är att en rätt slagen knop eller stek är lätt och snabb att öppna - lossa - när man ska ut igen. För då är det bråttom, eftersom kapten glömt att tänka på nånting innan han la i backen.

I alla knopböcker finns det vackra ritningar på hur man gör såna här knutar. Men i verkligheten, när man står där på fördäck, beredd att hoppa iland med en trasslig lina, ser det helt annorlunda ut. Alla människor som inte är födda ute till havs måste därför träna på en verklig "bryggsituation". Man kan då göra som jag, bygga en bryggsimulator till döttrarna i sjöscouterna. Men om man inte är en farsa med snickarabstinens går det lika bra att vända en köksstol eller pall uppochner på köksbordet och förtöja i stolsben och tvär-slån.

 

Stekt påle

Det finns de som alltid lägger en pålstek. Och faktum är att det alltid funkar, även om det kan vara lite fantasilöst. En pålstek är en fast ögla som aldrig glider åt vare sig det ena eller andra hållet. Den är dessutom väldigt lätt att bryta upp när man lägger loss, om den inte ligger spänd. Det är nackdelen, en spänd pålstek kan vara lite knepig att lossa. Då är det bättre att förtöja med dubbelt halvslag om egen part, runt ett träd, en sten eller genom en ring. Se längre ner. Men ligger öglan runt en pollare, så behöver man ju bara lyfta upp den för att gå loss.

 

Man kan lägga pålstek på en massa olika sätt. Jag brukar ta tag i tampen där jag vill att öglan ska "sluta" med vänsterhanden. Med höger hand tar jag tag i repändand, lägger den i kors med repet vid vänsterhanden, med pekfingret upp och tummen ned. Sedan vrider jag hela paketet från mig, så att ändan snurrar runt och kommer upp i öglan i tampen. Då tar jag ändan, upp genom öglan, ner till höger och under tampen, upp igen och ner genom öglan, mot mig. Sen drar jag ändan och den del av öglan som kommer ut parallellt mot den långa tampen, tills det är sträckt. Nu har jag en fast ögla som inte förändras förrän jag "bryter" upp steken.

 

Dubbelt halvslag

Det finns ett reptrick man måste kunna på en båt, om man inte ska tappa ansiktet helt. Och att inte tappa ansiktet är en av de viktigaste sakerna man måste göra på en båt. Den första delen av tricket består av ett rep man hel enkelt slänger runt i en ögla, ett halvslag runt en pollare. Fixar du inte det, är det dags att åka hem.

Om du däremot fixar det, måste du göra om halvslaget, exakt likadant, en gång till! Om du nu har gjort det har du slagit ett dubbelt halvslag, vilket är helt godkänt. Det är en effektiv stek, dels för att den är så snabb att slå, och dels ännu snabbare att kasta loss med, eftersom den är så lätt att lossa.

Grejen är att slå det dubbla halvslaget rätt. Om du lyckas få tampen närmast änden att komma ut underst från pollaren, fortsätter du bara där igen. Man kan kontrollera efteråt att repet hela tiden fortsätter åt samma håll runt pollaren. Byter det riktning/varv har du gjort fel. Då är det bara att försöka igen....och igen.........och igen..............och.............................

Sen kan den göras på olika sätt: Om det är en bygel eller vågrät stång på bryggan man ska lägga fast vid, drar man repet runt stången ett varv, sen ett varv på andra sidan ingångsrepet. Repet ska hela tiden snurra samma varv och i slutändan komma ut parallellt med repet från båten. Alltid samma varvsriktning runt.

Man kan göra några olika varianter, varav den viktigaste är dubbelt halvslag runt egen part. Då drar man linan från båten runt tallen eller genom öglan på bryggan och virar änden runt repet från båten, först ett varv, sen ett varv till på andra sidan, så resultat blir ett dubbelt halvslag där tampen hela tiden snurrar åt samma håll.. Då håller den.

 

Men det kanske bara är en ögla på bryggan som man drar repet genom, för att binda fast det på båten igen.

Där lägger man fast det i en knap. Man börjar med att bara lägga repet i en åtta runt knapen. Sen vrider man en ögla, så att det blir ett halvslag. Sen ett halvslag till åt andra hållet. Här är det viktigt att linan hela tiden fortsätter runt i åttan, annars blir det inte lika starkt. Det brukar vara ett himla krångel att få till. Jag brukar få göra om det några gånger.



När man väl bundit fast båten vid bryggan finns det några ytterligare knopar som är bra att kunna för att imponera på brygg-grannarna, vilket är det viktigaste till sjöss.

En riktig sjöman gör en råbandsknop när han ska binda ihop två snören. Det är en likadan överhandsknop som man börjar med när man ska knyta skorna. Sen gör man en likadan till. Trixet är bara att göra den exakt likadan. Ändan som kommer ut överst första gången måste fortsätta överst andra gången. Tampen underst fortsätter underst. Överst-överst, underst-underst. Att man lyckats ser man på att tamparna på båda sidor kommer ut parallellt från knopen. Om de inte gör det är det en kärringknut, vilket är super-skämmigt.

Sen finns det ett antal knopar och stekar man kan glänsa med. Enklast är stoppknopar som överhandsknop och åtta, som är användbara i änden på skot som inte ska kunna löpa ut ur sina block. Men de börjar också bli omoderna. Läckrast tycker jag är trumpetstek, som används för att korta av en lina. Man lägger tre halvslag över varandra, sticker in fingrarna i de två yttersta, tar tag i det mittersta och drar till. Jag tror jag har använt den på riktigt två gånger i mitt liv. Skotstek kan användas för att binda ihop olika tjocka rep, och fiskarstek för att fästa storfallet, repet upp i masten som man drar upp storseglet med.

Men kan man bara råbandsknop, dubbelt halvslag och pålstek, då fixar man alltid att hålla skenet uppe som erfaren sjöbuss.

5 Nautiskan, det hemliga båtspråket.

Till början