8 Mobbning med vändåtta

Om en människa ramlar i vattnet under gång gäller det att snabbt kunna ta sig Räddningslina ska alltid finnas ombord tillbaka med båten för att plocka upp henne. Kasta nånting, helst en frälsarkrans efter den som ramlat i. Dels för att hålla sig i, men också för att ni ska hitta tillbaka lättare. Har man GPS trycker man på MOB-knappen (Man Over Board). En människa som simmar kan vara svår att upptäcka om det går vågor. Om man seglar vänder man upp mot vinden i en ögla och seglar tillbaka i en åtta, dvs går upp mot vinden och stannar därmed av just där personen ligger. För att kunna manövrera kan man behöva starta motorn, men se upp med propellern när den nödställde ska upp i båten.

En välutrustad båt har nu en kastlina för nödställda att kasta ut till personen i vattnet. Att komma upp i en båt till sjöss kan vara lättare sagt än gjort. En nödställd som är oskadad och vid medvetande kommer enklast upp på badstegen. Att lägga en tamp med en stor ögla och pålstek under armarna kan gå, men det är oerhört tungt. Ett tips jag hört är att använda taljan för storskotet och svänga ut bommen för att hissa en upp nödställd, men jag har aldrig hört om någon som verkligen gjort det.

Prova gärna själv att hoppa i med kläderna på i en lugn vik och försök komma upp eller hjälpa någon upp. Jag läste i ett forum på nätet om en skeppare som alltid någon gång varje sommar brukade överraska familjen med att kasta sig i sjön när de närmade sig ankringsplatsen. Han simmade iland och lät familjen ta över. De lärde sig faktiskt det efter några gånger.

Själv brukar jag alltid tappa någon fender, eftersom jag knyter dem, ofta lite slarvig, i akterpushpit, staketet där bak. Då får man ett utsökt tillfälle att öva livräddning. Det är svårare än man tror att ta sig tillbaka till den guppande fendern. Jag har aldrig klarat det utan att sätta på motorn.

Jag förutsätter att den som ramlade i hade flytväst. Alla ombord ska ha en flytväst.

En svårare fråga är när man ska ha den på. Visst, Alltid! kan man ju säga, men när det är helt lugnt och solen skinerů. Om man är långt från land, om det blåser så det går gäss, om man ska upp på däck och göra nånting, då ska man alltid ha flytväst. Blåser det mycket ska man dessutom ha en säkerhetssele som man hakar fast när man går ut på fördäck.

Finns det barn ombord ska man alltid ha på sig flytvästen. Det kallas förebild. Barn ska alltid ha flytväst när man är ute med båten. Kan de inte simma ska de ha det även i hamn, på klippan och bryggan. Jag tycker över huvud taget inte man ska vara ute över natten med barn som inte kan simma. Jag har hört talas om folk som åkt hem från Gotland utan sitt barn, som i ett obevakat ögonblick gled ner mellan båtarna i hamnen. Det går så fort och är det djupt och mörkt har man ofta ingen chans att göra något. Det finns de som spänner fast sina barn i barnstolar i sittbrunnen och är ute hela somrarna från det att de är små. Det är förstås härligt, men jag har aldrig vågat det med mina barn. Först ska de kunna simma.

Om du behöver hjälp - ring 112 och begär sjöräddning. Mobilen funkar nästan överallt i dag om du inte är långt ute till havs. Det absolut viktigaste är att tala om båtens position. Naturligtvis är det bra om du har koordinaterna på gps:en, annars får man tala om t ex vilken ö man är nära och gärna vilken stor hamn eller fyr som finns i närheten, så de inte åker till någon annan ö med samma namn. Berätta sen vad ni behöver ha för hjälp, vad som har hänt, hur många personer ni är ombord och vad båten heter.

Om man har en VHF-radio kan man gå ut med ett Mayday. Då ropar man "Mayday" tre gånger i rad, sen "Här är" båtens namn, sin egen anropssignal, sen "Mayday" igen, båtens namn och anropssignal, båtens position, nödlägets art och vilken hjälp man behöver, antal personer ombord. Det är ganska krångligt, men kommer du inte ihåg hur man ska göra, ropa bara "Mayday", position och vad som hänt.

Sen kan man ju förstås vinka till båtar i närheten. Då höjer och sänker man långsamt båda händerna på sidorna, som en fågel som flaxar. Man kan skicka upp en nödraket (fallskärmsljus heter det egentligen) även om det inte är mörkt. Men se upp med raketer om det är helikoptrar på väg. Man kan då tända röda handbloss eller en burk med orange rök.

Om man är i sjönöd har man alltid rätt att få hjälp av sjöräddning eller andra båtar utan att det kostar nånting. Men när faran är över har bärgaren rätt till ersättning. Svenska Sjöräddningssällskapet är en frivilligorganisation som lever på bidrag från företag, båtklubbar och medlemmar. Om man går med som medlem får man dels en tidning, dels en dekal med direkttelefonnumret och dessutom gratis bärgning om man har problem. Men man är framförallt med och gör sjölivet säkrare för alla. Det kostar bara 600 kronor om året.

Brandsläckare är också en viktig pryl att ha ombord. Är båten större än 10 meter ska man ha två, men det skadar inte i mindre båtar heller. Tvåkilos pulversläckare är lätthanterliga. För när det brinner ombord är det bråttom. Enklast är oftast att kasta en filt eller annat tyg över elden för att kväva den, eller hinken i ett rep som används så fort man behöver få ombord vatten. Vanligaste brandorsaken är bensinmotorer där man spillt eller läckt bränsle. Gasol, som är tyngre än luft, kan bli explosiv om den läcker ut och samlas nere i båten. Förvara alltid Gasolen på "utsidan" om båten, så gasen kan "rinna ut".

Den mest använda nödprylen är nog ändå sjukvårdslådan. Köp gärna en färdig sats, med lite saxar och förband i. Glöm inte att fylla på med plåster allt eftersom bara. Och komplettera kanske med lite sjösjukepiller. Man vet aldrig när de kan komma att behövas.

Själv brukar jag också ha en kniv monterad inom räckhåll för rorsman. Om man skulle behöva kapa ankaret, ett skot som har kinkat eller en lina som klämt fast någon. Eller kanske en fisk som fastnat på kroken.

Krabbans segeltrim 

Till början